Lajiesittelyä

Josko olis sihti kohdillaan...

Kansallinen trap

Kansallinen trap on yleisin Suomessa harrastettu traplaji ja se on yleensä laji jolla trap ammunta aloitetaan. Ehkäpä tutumpi nimitys kansalliselle trapille on 1-trap. Kansallisessa trapissa käytetään yhtä heitintä. Heitinhaudassa oleva heitin kääntyilee sivusuunnassa ja heitettävän kiekon lentosuuntaa ei ampuja etukäteen tiedä. Kiekko voi lentää ampumasuuntaan nähden 0-30 asteen kulmassa, joko oikealle tai vasemmalle. Kiekon korkeus on kansallisessa trapissa aina vakio, noin 3 metriä. Kiekon lentomatka on 50 metriä ja kiekon lähtönopeus on noin 100 km/h. Ampujalla on käytettävissään yksi patruuna jokaista kiekkoa kohden. Kiekko lähtee välittömästi ampujan kutsusta.

Automaatti trap

Automaattitrapissa ammutaan keskeltä heitinhautaa heitettävää kiekkoa, Heitin kääntyilee sivusuunnassa sekä ylä-ala suunnassa. Näin kiekko voi lentää ampumasuuntaan nähden 0-45 asteen kulmasssa, joko oikealle tai vasemmalle. Kiekon korkeus voi vaihdella yhden ja neljän metrin välillä. Lentomatka on 75 metriä. Kiekon lähtönopeus on noin 150 km/h. Ampujalla on käytössä kaksi patruunaa jokaista kiekkoa kohden. Osumasta saa yhden pisteen, huolimatta siitä rikkooko kiekon ensimmäisellä vai tosella patruunalla. Kiekko lähtee heti ampujan kutsusta.

Kaksois trap

Kaksoistrapissa heitetään yhtä aikaa kaksi poispäin ampujasta menevää kiekkoa. Ampuja lataa aseen kahdella patruunalla, joilla hän ampuu molempia kiekkoja. Kiekot lentävät ennalta määrätyissä kulmissa ja korkeuksissa ja ne lähtevät sekunnin sisällä ampujan kutsusta, keskellä heitinhautaa olevasta kahdesta heittimestä samaan aikaa. Lentokulmat ja -korkeudet riippuvat käytettävästä asetuksesta, joita on kolme erilaista. Kiekkojen lentomatka on 55 metriä ja niiden lähtönopeus on noin 125 km/h. Molemmat laukaukset tuomitaan erikseen, näin ollen yhdestä suorituksesta voi saada joko 0, 1 tai 2 pistettä riippuen osumien määrästä.
Kaksoistrap on olympialaji.

Metsästys trap

Ratana käytetään kansallisen trapin rataa, kuitenkin sillä muutoksella, että kiekkojen lähtökulman vaihtelu sivuille on suurempi ja ampumapaikat vastaavasti lähempänä heitintä (etäisyys 10m).Jokaiselta ampumapaikalta ammutaan vuorotellen viisi kiekkoa jonka jälkeen ampujat vaihtavat seuraavalle ampumapaikalle. Aseena käytetään joko metsästyshaulikkoa, tai traphaulikkoa. Ase ladataan yhdellä patruunalla. Kiekkoa pyydettäessä on aseen perä oltava lonkassa kiinni, kuten skeetissä ja metsästyshaulikossa. Aseen saa nostaa poskelle vasta, kun kiekko tulee näkyviin. Kiekko lähtee komennosta noin 0.5 sekunnin viiveellä. Myös metsästystrapissa ammutaan 25 kiekon peruskierros. Parhaat ampujat pääsevät toiselle kierrokselle.

Lähteet:   www.Ylistaronmetsastysseura.fi